Kementerian Pelajaran Malaysia

Kementerian Pelajaran Malaysia Blok E8, Kompleks E, Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, 62604, Putrajaya, Malaysia - ohgurusk.blogspot.com

Pentaksiran Berasaskan Sekolah

Pengurangan peperiksaan memberikan murid peluang meningkatkan kemahiran dan kreativiti - ohgurusk.blogspot.com

KSSR

Kurikulum Standart Sekolah Rendah Transformasi Kurikulum - ohgurusk.blogspot.com

1 Murid 1 Sukan

Melahirkan pelajar seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek - ohgurusk.blogspot.com

Tuesday, 5 November 2013

Maafkan saya Abang.......

Kisah dilema seorang Guru Wanita antara Kerja..Suami... Keluarga....

Anak  :  Mama, adik lapar la...
Guru   :  Ehh... adik ni, td kan mama dh belikan KFC
Anak  :  Tapi mama... adik blom mkn pon lg....
Guru   :  Laa.. knp adik tak mkn.. mama belikan mkanan kegemaran adik tu...
Anak  :  Adik nak makan bersama mama.. dr td lg adik tunggu... tapi.. mama asyik dengan laptop jer ...
Guru   :  Mama tengah sibuk isi markah pelajar mama la sayang.... 
Anak  :  kalau macam tu adik nak jd pelajar mama lah.... ( ingin perhatian kasih sayang ibu )
Guru   :  Adik,  waktu sekarang sistem tengah laju ni... adik ajak papa lah makan....
Anak  :  Papa kan keluar tadi.. belom balik pon lagi....
Guru   :  Oh lupa la... Alamak...!!! dah pukul 12.45 tgh malam....   Sayangnye nak tinggalkan kerja ni...
              
               1 JAM KEMUDIAN...
             
Guru    :   Abang baru balik...... abang pegi mana...?  selalu keluar balik lewat malam.. dula tak macam ni..
Suami   :  Awak pon dulu tak macam ni....
Guru    :   Apa abang cakap nie... Saye tak penah pon keluar rumah...
Suami   :  Memang awak tak keluar rumah.... tapi awak pon tak pernah wujud  kat rumah... 
Guru    :   Kenape ni bang.... saya tak faham...
Suami   :  Bila saya balik kerja.. awak ckp tak sempat masak balik lewat petang ada aktiviti kat sekolah.. 
              saya mengadap TV awk buka buku latihan budak-budak... bila saya masuk tidur, awak pula
              masuk “online”.. ..
Guru    :  Tapi saya terpaksa buat semua tu bang... Kat sekolah mana sempat.... banyak lg kerja lain yang
               nak kena siapkan...
Suami   :  Saya tahu, tapi saya pon rimas tengok awk mcm ni setiap hari kat rumah... saya kesunyian... saya
               tak nak marah awak bt kerja kat rumah... tapi... awk tak perlu pertikai jika saya keluar  setiap
               malam.
Guru    :   Saya TERPAKSA bang.... saya terpaksa AKUR dengan semua arahan....
Suami   :  Okey....!! Awak pon  terpaksa akur lah jika saya cari teman untuk berbual diluar...
Guru    :   Tapi abang..... inikan sebahagian kerja saya... Saya terpaksa siapkan kat rumah....
Suami   :   Isteri kawan saya tak ada pon kerja sampai kat rumah.... Tengok isteri si Leman tu.. Setiap
                petang boleh keluar berjalan dengan anak-anak, hujung minggu pon boleh cuti berehat kat
                rumah.. tapi awak tidak... hujung minggu pon kena “attend” kursus... Baik awak kerja pejabat
                mcm isteri Leman tu...
Guru    :    Maafkan saya abang..... saya akui kurang masa bersama abang dan anak-anak ( sambil menagis) tapi... kalau saya tak siapkan nnt saya akan mndapat susah... guru memang macam ni bang.... kat pejabat hanya memberi arahan... tapi kami yang laksanakan....



CERITA INI BERKESUDAHAN DENGAN PELBAGAI SITUASI.... SEMUA INI BERGANTUNG KEPADA ANDA DAN PASANGAN ANDA.......

Wednesday, 21 August 2013

Mangsa Bas terjunam Genting - Karak

Bas Dari Genting Highlands Jatuh Gaung 21/08/2013

Antara mangsa yang terkorban apabila bas dari Genting Highlands
jatuh gaung di KM3.6 Jalan Genting-Karak cedera.

Seramai 33 orang disyaki mati manakala 16 lagi penumpang cedera, menurut bomba..

Tuesday, 20 August 2013

Didikan Kearah Kemenjadian..Ustz yang sempoi....

Dunia pendidikan pada masa kini amat mencabar.... Ramai yang mentafsirkan penyataan ini mengikut pelbagai sudut... Antaranya...
Adakah kerana kecanggihan teknologi..?
Adakah kerana banyak dasar baru..?
Adakah kerana masalah sosial murid..?
Adakah kerana bebanan tugas yang semakin bertimbun..?
Adakah kerana pemikiran ibu bapa pada masa kini..?

Semua ini bergantung kepada situasi dan tempat. Namun, apa yang saya nak kongsikan adalah berkenaan video ini..


KJ Bersuara

Ramai yang suka berkenaan penyataan KJ. Mungkin ini adalah pandangan beliau tentang masalah yang dihadapi oleh kebanyakan graduan pada masa kini. Mungkin ramai orang yang tidak mengambil pinjaman PTPTN tidak merasai masalah ini... tetapi, pandangan seorang menteri ini telah membuatkan hati graduan tenang dan tersenyum sinis... APAKAH KENYATAAN BELIAU...?

Ni dia...



Tuesday, 11 September 2012

11 Anjakan - PPPM 2013-2025

Sebanyak 11 anjakan yang terkandung dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 adalah:
  1. Menyediakan kesamarataan akses kepada pendidikan berkualiti bertaraf antarabangsa.
  2. Memastikan setiap murid profisien dalam bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris.
  3. Melahirkan rakyat Malaysia yang menghayati nilai.
  4. Transformasi keguruan sebagai profesion pilihan.
  5. Memastikan pemimpin berprestasi tinggi ditempatkan di setiap sekolah.
  6. Mengupaya JPN, PPD dan sekolah untuk menyediakan penyelesaian khusus berasaskan keperluan.
  7. Memanfaatkan ICT bagi meningkatkan kualiti pembelajaran di Malaysia.
  8. Transformasi kebolehan dan keupayaan penyampaian pendidikan.
  9. Bekerjasama dengan ibu bapa, komuniti dan sektor swasta secara meluas.
  10. Memaksimumkan keberhasilan murid bagi setiap ringgit.
  11. Meningkatkan ketelusan akauntabiliti awam.

Sunday, 9 September 2012

Tuduhan Kepada Guru Tidak Betul


Ada segelintir ibu bapa atau mungkin yang belum menjadi ibu atau bapa mempersoalkan peranan guru.  JOMMMM ….  layan sembang orang kampong.. baru kita tahu siapa sebenarnya sape CIKGU tu…

A : Ehhhh…. Anak sape yang duk menangis dari td tu..?
B : Anak cikgu Peah… kenapa…?
A : Kesian budak tu, mak dia tak ada ke…?
B : Mak dia pergi sekolah, anak yang kecik tu suami dia la yang tengok2
     kan……
A : Biar betull…. Malam-malam macam ni pon pegi skolah jugak…?
B : Yea lah… anak orang lain nak exam dia pulak yang bertungkus lumus… 
     biasanya buat kelas tambahan la tuuuu…. Pastu sembahyang hajat pulak
     untuk anak-anak muridnya.
A : Tapi cikgu balik awal kan….?
B : Balik awal? Isshh….. kalau cikgu balik awal, kenapa anak aku petang baru
     balik…? Tak kan lah anak aku belajar dengan tukang kebun sekolah kot…?
A : Maksudnya cikgu pun balik lewat petang jugak la ehhhh…?
B : A’ahh… Si Joyah jiran aku yang mengasuh anak cikgu peah  tu cakap,
     Cikgu Peah awal pagi dah pegi sekolah pastu  lewat petang baru balik.
     Ada aktiviti pulak kat sekolah pada belah petang.  Masa datang ambik
     anaknya tu, Si Joyah cakap muka Cikgu Peah dah tak bermaya… Kesian
     tauu…. Balik rumah tanda buku budak-budak plak, time exam lagi teruk
     sbb kena tanda kertas exam budak.
A : Nasib baik aku bukan cikgu… kalau tak, ngamuk laki aku tu….
B : Alaaa…. Hari minggu pun bukan lekat kt rumah, aku tengok dia  kat skolah
     jugak… ada je program kat skolah tu… heerrrmm.. kadang2 anak aku tu
     pon tak ikut program tu… tak  larat katanya  nak ikut program kat skolah
     tu… penat….
A : Tapi…. Cikgu kan banyak cuti….. budak cuti sekolah.. cikgu pon cuti kan...
B : Si Joyah citer kat aku… time cuti sekolah pon dia kena jaga anak cikgu
     peah. Si Joyah cakap cikgu-cikgu kena datang jugak buat kelas tambahan
     untuk murid yang nak exam. Tak pon kena hadir pelbagai kursus…
A : Habis tuu… bila masa cikgu peah dapat lepak macam kita ni…?
B : Alaaa…. Dia lepak ngan budak-budak kelas dia je la kot….. budak-budak
     tu dah macam anak dia dah… kat dia lah budak2 tu mengadu kalau ada
     masalah…
A : Kenapa ada orang cakap jadi Cikgu rileks jer…?
B : Alahai…. Kalau Cikgu tu rileks, kenapa ramai budak yang dapat Cemerlang
     dalam exam.. Haaa… anak engkau si Fatihah yang masuk Universiti tu….
     Engkau ke yang ajar dan tanda buku dia kat umah…..?
A : Hehehehe…. Mana sempat aku nak ngajar anak aku kat umah…  Lagipun….
     Anak aku kan ramai, 4 orang… Pening nak melayan karenah diorang tu….
B : hahahhahaha……
A : Kenapa kau gelak kat aku….?
B : Engkau tu baru 4 orang anak dah x larat nk layan… Cikgu Peah tu
     berpuluh-puluh anak dalam kelas dia, bukan takat pening, aku rasa dah
     hancur kepala dia kot…. Hehehehe…. Tapi… seramai mana pun dia masih
     lagi dapat layan budak-budak tu dengan baik ….
A : Ehhhh… engkau cakap cikgu layan budak-budak dengan baik, habis tu…
     yang Si Dollah pergi mengamuk kat sekolah hari tu apa kes…?
B : Alaahhh…. Laki aku cakap, Si Dollah tu memang begitu. cepat sangat naik
     angin. Dengar sangat cakap anak dia tu… manjakan anak tidak bertempat
A : Maksud engkau….
B : Pasal hari tu la… dia pergi marah2 kat cikgu cakap cikgu cubit anak dia.
     Anak aku cakap kalau cikgu rotan pon memang patut… anak dia nakal.
     Selalu ganggu kawan-kawan kat sekolah… pastu kurang ajar plak tu kat
     cikgu. nak jadi gangster agaknya anaknya tu… Macam mana nak suruh
     anak jadi baik, baru cubit mak ayah dah bising… ntah-ntah ayah ngan anak
     pon sama je…..
A : Susah jugak ehh jadi cikgu ni. Tengok aku ni.. balik kerja duk kat rumah
     dah boleh rileks.. kat tempat kerja pon tak de tekanan…  Fuhhh…. Untung
     aku dapat kerja bagus…
B : Macam mana engkau boleh dapat kerja bagus macam sekarang ni..?
A : Laaaa….. aku kan berpendidikan tinggi…. Kat sekolah dulu…  aku kan
     selalu dapat result exam yang cemerlang…
B : Ohhhh…. Ingatkan engkau belajar kat rumah sorang-sorang.. rupanya
     engkau pon blaja kat sekolah jugak dulu yeaa….
A : Engkau ni… saje je nak kenakan aku….
B : Bukan lah… Sebenarnya….. aku bangga dengan cikgu-cikgu ni… tanpa
     mereka anak-anak aku takkan dapat menjadi insan yang berguna dan
     Berjaya seperti sekarang ini… Orang kampung seperti aku ni mungkin lebih
     menghargai dan menghormati jasa guru-guru.

   

Wednesday, 18 April 2012

Tangani masalah "SHORTCUT VIRUS" pada pendrive anda

Ramai yang mungking mengalami masalah folder tiba2 menjadi empty disebabkan virus. Folder anda bertukar menjadi SHORTCUT kan....



 Jadi.... macam mana nak tangani ni masalah ni...? Dahla banyak dokument penting dalam tue.... JANGAN BIMBANG.....! kami sedia berkongsi ilmu...


  1. Download dlu file ni.
  2. Lepas tu extract file tersebut.
  3. Copy file 'ShortcutVirusRemover.bat', kemudian paste kat dalam pendrive anda yang terkena virus tersebut.
  4. Klik pada file "ShortcutVirusRemover.bat" yang anda paste tadi dan tunggu sehingga scanning selesai.
  5. Kemudian, refresh semula pendrive anda.


Selesai......


p/s : Kami cadangkan supaya jangan buang file "ShortcutVirusRemover.bat" tersebut. Biarkan ianya sentiasa berada dalam pendrive anda.

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More